Kiedy konieczne jest korekta zeznania?
Korektę zeznania podatkowego należy złożyć wtedy, kiedy na twoim wypełnionym druku, przekazanym już do organu podatkowego, ujawnią się jakieś błędy. Zeznanie korygujące ma na celu zmianę treści oryginalnie złożonej deklaracji podatkowej.
Złożenie korekty zeznania powoduje, że pierwsza wersje nie jest brana pod uwagę przez organ skarbowy. W przypadku kontroli pierwsza wersja również nie będzie brana pod uwagę, a liczyć się będzie jedynie formularz już skorygowany.
Na złożenie korekty masz czas do końca okresu przedawnienia, czyli do 5 lat. Z reguły jednak korekty są składane zaraz po otrzymaniu informacji o ewentualnych błędach.
Jak złożyć korektę zeznania?
Aby korekta zeznania była ważna musi składać się z dwóch elementów. Pierwszym jet deklaracja podatkowa oznaczona nie jako złożenie zeznania, a jako korekta zeznania. Drugim elementem jest pisemne oświadczenie mówiące o tym, dlaczego korekta jest składana.
Pamiętaj o tym, aby odpowiednie dokumenty złożyć w terminie. W przeciwnym razie możesz ponieść przykre konsekwencje. W najgorszym wypadku możesz zostać posądzony o przestępstwo karne skarbowe. Nie zapomnij również uregulować wszelkich zaległości, jeśli takowe wystąpią, ponieważ odsetki mogą być wysokie, a przez to nieprzyjemne dla twojego portfela.
Jak dowiesz się o konieczności korekty?
Urząd skarbowy sprawdza każdą deklarację, aby uniknąć jakichkolwiek błędów w zeznaniach. Jeśli już znajdzie dane wymagające poprawy, może wybrać jedną z dwóch opcji. Pierwsza z nich to samodzielna korekta. Urząd dokonuje jej wtedy, kiedy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego nie przekracza 1000 zł. Po dokonaniu niezbędnych poprawek odsyła skorygowany formularz do podatnika, który ma 14 dni na złożenie sprzeciwu. Jeśli sprzeciw taki nie wpłynie, urząd oczekuje na dokonanie korekty finansowej przez płatnika.
Jeśli jednak zmiana wysokości zobowiązania podatkowego w ramach korekty przekroczy 1000 zł, urząd skarbowy zwraca się do płatnika z prośbą dokonania korekty oraz złożenia uzasadnienia wyjaśniającego przyczyny powstania błędów.
Jaki druk wybrać do korekty?
Korektę zawsze składamy na tym samym druku, na którym była złożona deklaracja podatkowa obowiązująca w danym roku, która teraz musi być skorygowana.
Zwróć uwagę na to, że nie wszystkie korekty formularzy można złożyć w formie elektronicznej bez e-podpisu. Niektóre będą wymagały właśnie takiego podpisu, a niektóre można złożyć jedynie w tradycyjnej papierowej formie. Pamiętaj zatem, aby zorientować się, co będzie właściwe dla twojej deklaracji podatkowej.
Jak uniknąć tego zamieszania?
Najlepszym sposobem na uniknięcie składania korekty jest nie popełnianie błędów. Jest to oczywiste, ale czasem trudne do uniknięcia. W końcu każdemu może zdarzyć się błąd w obliczeniach niewynikający ze złej woli, ale ze zwykłego zmęczenia. Często może się również zdarzyć tak, że błędy powstaną w związku z niewystarczająca wiedzą w temacie deklaracji podatkowych. Jak tego uniknąć?
Najprostszym rozwiązaniem jest przekazanie zadania wypełnienia deklaracji podatkowej profesjonalnemu biuru rachunkowemu. Solidni księgowi zajmą się twoim zeznaniem szybko i sprawnie i zmniejszą ryzyko powstania jakichkolwiek błędów do minimum. Nie będziesz musiał martwić się ani żadnym obliczaniem ani żadnymi korektami. Wszystko zostanie załatwione za ciebie poprawnie i w terminie.
Nasze biuro może pomóc ci z każdą deklaracją podatkową. Zgłoś się do nas i sprawdź, jak może cię wesprzeć. Bez względu na to czy prowadzić działalność czy nie, czy jesteś osoba fizyczną czy nie, nasi księgowi mogą ci doradzić i zadbają o twoje finanse.