Biuro rachunkowe radzi – jak przekazywać dokumenty do ZUS

biuro rachunkowe

Kiedy prowadzisz własną firmę, terminowe i prawidłowe przekazywanie dokumentów do ZUS jest kluczowe, aby uniknąć niepotrzebnych kar i nieprzyjemności. W artykule nasze biuro rachunkowe wyjaśnia, w jaki sposób należy przekazywać dokumenty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Skorzystaj z naszych wskazówek, by zyskać pewność, że wszystkie formalności związane z ZUS-em załatwisz szybko i bezproblemowo.

Czy dokumenty do ZUS można składać w formie papierowej?

Jeśli jako płatnik rozliczasz składki za pięć lub mniej osób, możesz przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie papierowej. Można zrobić to bezpośrednio w placówce ZUS lub korzystając z usług poczty.

W wyjątkowych sytuacjach złożenie dokumentów w formie papierowej jest możliwe również w przypadku płatnika rozliczającego więcej niż pięć osób. Dla tej operacji wymogiem jest zgoda dyrektora oddziału ZUS, który jest właściwy terytorialnie zgodnie z siedzibą płatnika składek.

Składanie dokumentów elektronicznie

Płatnicy składek, którzy rozliczają do pięciu osób mają możliwość składania dokumentów papierowo, ale mogą robić to też elektronicznie. Przypominamy, że firmy, które rozliczają składki powyżej pięciu osób, mają taki obowiązek.

Jak składać elektronicznie dokumenty do ZUS – Program Płatnik

Niezależnie od liczby zatrudnionych osób przedsiębiorca może bezpłatnie korzystać z programu Płatnik. Program ten służy do sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych i wymiany informacji z ZUS. Do używania go potrzebny jest podpis kwalifikowany.

Funkcje programu Płatnik:

  • tworzenie dokumentów ubezpieczeniowych,
  • import danych z systemu kadrowo-płacowego,
  • weryfikacja dokumentów przed ich wysłaniem do ZUS,
  • dostęp online do danych na koncie płatnika i do danych osób, które zatrudnia płatnik,
  • przesyłanie dokumentów ubezpieczeniowych,
  • automatyczne generowanie informacji miesięcznych oraz rocznych dla ubezpieczonych,
  • możliwość aktualizacji danych w bazie ZUS.

Aplikacja ePłatnik

W przypadku zatrudnienia od 100 osób, płatnik może korzystać z aplikacji ePłatnik. Jest to internetowy odpowiednik programu Płatnik. Aplikacja jest powiązana z profilem płatnika na PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych). Poprzez ePłatnik  można zgłosić osoby do ubezpieczenia, rozliczyć składki i wysłać odpowiednie dokumenty do zakładu ubezpieczeń społecznych.

Profesjonalne biuro rachunkowe

Prowadzenie działalności wiąże się z wieloma obowiązkami. W wyniku ich nagromadzenia, regularne składanie dokumentów do ZUS może stać się zbyt czasochłonne i skomplikowane. Jeśli nie wiesz jak zyskać więcej czasu w swoim kalendarzu – zatrudnij profesjonalne biuro rachunkowe. Cały zespół AMG Biuro Rachunkowe zajmie się tym procesem. Dzięki temu, zyskasz czas by skupić się na prowadzeniu biznesu.

Dlaczego warto postawić na biuro rachunkowe?

Biura rachunkowe mają aktualną wiedzę na temat przepisów i biegłość w procedurach. Co znacząco minimalizuje ryzyko błędów w dokumentach, które mogą prowadzić do opóźnień i kar.

Obliczanie wysokości składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wymaga precyzji, zwłaszcza przy zmianach wynagrodzeń czy specyficznych sytuacjach (np. zasiłki chorobowe, macierzyńskie). Księgowi dbają o to, by składki były wyliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Jeśli szukasz biura, które kompleksowo zajmie się rozliczeniami Twojej firmy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, skontaktuj się z nami! Możesz też zajrzeć na naszego bloga i dowiedzieć się jak wybrać idealne biuro rachunkowe dla Twojej firmy.

5/5

11 ocen

Powiązane hasła

Powiązane wpisy